یکى از مسائلى که اسلام در آن سختگیرى نموده مساله حفظ اموال مسلمین و بیت المال مى باشد اسلام در حفظ و حراست از اموال عمومى و بیت المال حساسیت ویژهاى به خرج داده و با متخلفین با خشم و تندى برخورد مى کند . به عنوان نمونه به یکى از برخوردهاى على علیه السلام در مورد متخلفین در نگهدارى بیت المال که مورد تایید رسول خدا صلى الله علیه و آله قرار گرفته، اشاره مى کنیم . على علیه السلام در سال دهم هجرى، براى جمع آورى مالیات مسیحیان نجران از سوى پیامبراکرم صلى الله علیه و آله به منطقه نجران سفر کرد، پیامبر صلى الله علیه و آله پس از سفر على علیه السلام به نجران، براى انجام مراسم حج، مدینه را به سوى مکه ترک گفت، على علیه السلام بعد از جمع آورى اموال نجران به جهت پیوستن به رسول خدا صلى الله علیه و آله مستقیما از نجران به سوى مکه حرکت کرد، در میان راه اموال را به نیروهایش سپرد . و به خاطر حاجتى زودتر خود را به پیامبر صلى الله علیه و آله رساند، پس از گفتگو با آن حضرت به طرف نیروهایش رهسپار شد، اما وقتى به نیروهایش ملحق گردید دید، آنها پارچه هاى یمنى جمع آورى شده از نجرانی ها را بین خود تقسیم نموده هر کدام یکى از آنها را به عنوان لباس احرام پوشیده اند، حضرت به شدت از این موضوع خشمگین شد، جانشین خویش را که هنگام رفتن به سرپرستى آنها گمارده بود توبیخ و سرزنش کرد و دستور داد تمام پارچه ها را از تن در آورند . این برخورد على علیه السلام موجب خشم و غضب نیروهاى تحت امرش گردید . از این رو وقتى وارد مکه شدند زبان به شکوه و شکایت از آن حضرت گشودند، اندک اندک شکایت و عیب جویى از آن حضرت بالا گرفت و کار به جایى رسید که کاسه صبر نبى اکرم صلى الله علیه و آله که معمولا به اقتضاى مقام رهبرى در درگیری هاى میان اصحاب دخالت نمى کرد، لبریز شد و صریحا از على علیه السلام و اقدامش حمایت کرد . به منادیش دستور داد در میان مردم بگوید: «ارفعوا السنتکم عن على بن ابىطالب، فانه خشن فى ذات الله عز و جل، غیر مداهن فى دینه .» (1) یعنى: زبانهایتان را از ملامت کردن على بن ابى طالب نگاهدارید، او در اجراى حکم خداى عز و جل خشن است و در دین خویش اهل تساهل نیست . دومین مورد از مواردى که اسلام نرمش را کنار گذارده و با حساسیت و صلابت برخورد نموده به مساله اجراى حدود الهى باز مى گردد، اسلام در اثبات جرایم شروط سختى قرار داده است، به طورى که به آسانى نمى توان شخصى را متهم به جنایتى کرد . ولى پس از اقامه بینه و مبرهن شدن تخلف، در اجراى حدود سختگیر و بى گذشت است . مثلا براى زناى محصنه حد سنگسار را قرار داده و یا براى قتل نفس و برخى از جنایات جسمانى قصاص را وضع نموده و آن را مایه حیات جامعه شمرده، و در بحرانى ترین شرایط از اجراى حدود صرفنظر نمى کند . رسول خدا صلى الله علیه و آله هنگام فتح مکه براى پیشگیرى از فتنه گریهاى قریش و از بین بردن بغض و کینه آنان نسبت به اسلام، سیاست رافت و تالیف قلوب را برگزید . کسانى را که به منزل برخى از سران قریش پناه مى بردند امان داد . و جز چند تن از مشرکان بقیه را آزاد کرد . اما در همان شرایط حساس و بحرانى، از اجراى حد الهى بر یکى از زنان قریش صرفنظر نکرد; زنى از قبیله بنى مخزوم و از خانوادههاى بزرگ مکه را به جرم دزدى دستگیر کردند; طبق موازین اسلام مى بایست انگشتانش قطع مى شد، قریش از این موضوع سخت نگران شدند چرا که او از اعضا خانوادهاش محسوب مى شد، از این رو، تلاش سختى را آغاز کردند تا پیامبر صلى الله علیه و آله را به چشم پوشى، عفو و اغماض وا دارند، پس از تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدند، اسامة بن زید را براى وساطت نزد آن حضرت بفرستند، چرا که پیامبر علاقه خاصى به اسامه داشت; اما بر خلاف انتظار آنها، وقتى اسامه تقاضاى خود را به پیامبر صلى الله علیه و آله عرض کرد، رنگ چهره آن حضرت دگرگون شد، فرمود: «اتشفع فى حد من حدودالله؟» (2) آیا در مورد حدى از حدود خدا شفاعت مىکنى؟! به قدرى واکنش پیامبر صلى الله علیه و آله تند بود که اسامه فورا حرف خود را پس گرفت و از رسول خدا صلى الله علیه و آله تقاضا کرد نزد خدا برایش استغفار کند . آنگاه رسول خدا صلى الله علیه و آله مردم را گرد آورد و فرمود: «اقوام پیش از شما هلاک شدهاند چرا که وقتى شریفى در میانشان سرقت مىکرد رهایش مىکردند، ولى وقتى ضعیفى دستبه دزدى مىزد، بر او حد جارى مى کردند . اما قسم به آن که جانم در ید قدرت اوست اگر فاطمه دختر محمد دزدى کند دستش را قطع می کنم . سومین موقفى که خداوند متعال در آن با خشم و غضب بر خورد نموده و از پیامبرش خواسته است تا در آنجا تساهل و تعارف را کنار بگذارد، موقف برخورد با دشمنان و منکران دین بوده است . خداوند متعال در سوره قلم خطاب به نبى اکرم صلى الله علیه و آله مى فرماید: «فلا تطع المکذبین ودوا لو تدهن فیدهنون» (قلم 9-8) از منکران و کذابین اطاعت نکن آنها دوست دارند اگر تو تساهل به خرج داده و به آنان نزدیک شوى با شما مداهنه کنند . کفار دوست داشتند با پیامبر صلى الله علیه و آله پشت میز مذاکره و صلح بنشینند و بر سر دین خدا با آن بزرگوار مصالحه و معامله کنند . بىتردید اگر پیامبر صلى الله علیه و آله حاضر مى شد دست از نفى شرک و بت پرستى مى کشید و تنها به خداپرستى دعوت مى کرد مشرکان مکه با ایشان کنار مى آمدند چنانچه سران قریش به پیامبر صلى الله علیه و آله گفتند: «تدعنا و الهتنا و ندعک و الهک» ; یعنى: ما و خدایان ما را رها کن تا ما تو و خدایت را رها کنیم . ولى آن حضرت هرگز تن به چنین سازشى نداد و فرمود: «قولوا لا اله الا الله» (3) ; یعنى: بگویید خدایى جز خداى یکتا نیست . و یا قرآن مجید در وصف اصحاب واقعى پیامبر صلى الله علیه و آله مى فرماید: «محمد رسول الله و الذین معه اشداء على الکفار رحماء بینهم ...» (فتح 29) محمد صلى الله علیه و آله فرستاده خداست و کسانى که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند ... یعنى مسلمان راستین و اصحاب صادق پیامبر صلى الله علیه و آله باید در برابر کفار مقاوم و با صلابت باشند نه نرمخو و با تسامح . بنابر این در یک جمع بندى باید گفت اسلام هم دین با گذشت است و هم دین با صلابت، هم تساهل و تسامح دارد و هم خشم و برائت . اساسا دین اسلام، دینى سهل و آسان است; یعنى احکام آن بر اساس تسهیل بر بندگان و رعایت طاقت آنان وضع گردیده است و هرگز آدمى را به مشقتهاى بى جا، ریاضتهاى بى مورد، گوشه گیرى و عزلت گزینى مبتلا نمى کند; ولى در عین گذشت و مدارا در برخى موارد، چون حفظ بیت المال و اجراى حدود الهى و برخورد با دشمنان دین به شدت سرسختى و صلابت نشان مىدهد . على بن ابیطالب علیه السلام نیز در دوران حکومت خویش با حوادث و پیشامدهاى متعددى روبرو شد که در برابر برخى از آنها به طور شگفت انگیزى سکوت و مدارا کرد و در مقابل برخى دیگر با خشم و غضب رفتار نمود . ***** 1-محمد بن محمد شیخ مفید، الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد، تحقیق مؤسسة آل البیت، قم، 1413 ق، ح 1، ص 173 . 2-مسلم بن حجاج نیشابورى، صحیح مسلم، تحقیق محمد فؤاد عبدالباقى، دار احیاء التراث العربى، بیروت، 1375 ق، ج 3، ص 1315 . (کتاب الحدود، ج 1688) 3-محمد ابن سعد، الطبقات الکبرى، دار بیروت، 1405 ق، ج 1، ص 202 .
نوشته شده توسط : سبحان |
جمعه 95 دی 17 ساعت 12:54 عصر
|
|
نظرات دیگران
نظر
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|